Skip to main content

De uitdaging van iedere werkgever: Efficiëntie op de werkvloer

Geschreven op: 26 februari 2024

Auteur

Jan
Directeur / Eigenaar

We hebben het er al eens over gehad: als jij als manager meer aandacht kan besteden aan het onderling samenwerken van je team, de persoonlijke erkenning van iedere werknemer én je kunt je flexibel opstellen in het algemeen dan zorgt dat voor het aantrekken of behouden van (nieuw) IT-talent. En een methode zoals de Active Employee Directory biedt professionals de tools om precies op die facetten te focussen. Blog gemist? Klik dan hier om het nog eens te bekijken.

Ok, laten we eerst eens inzoomen op een aantal blokkades.

Maar dat is nog niet alles. De uitdaging van elke werkgever is efficiëntie op de werkvloer als het gaat om werken in teamverband. Je hebt als manager de taak om ervoor te zorgen dat het team probleemloos en moeiteloos samenwerkt. Jij én je team moeten dus niet alleen kennis hebben van het vak, maar ook het sociale aspect op de werkvloer aandacht geven. Welke ambities heeft de medewerker bijvoorbeeld? Of past jullie werkcultuur wel bij hem of haar? Is de werkdruk misschien te hoog? Hebben collega’s meer ondersteuning nog? En waarom lopen mensen bij je bedrijf weg? Het zijn allemaal vragen die je jezelf als manager moet stellen.

Het vaste takenpakket
Niemand wordt gelukkig van dag in dag uit één en dezelfde taak uit te voeren. Toch gebeurt het vaak. In de IT zijn er veel gestandaardiseerde functies waar mensen met specifieke skill sets op ingezet worden. Dat is efficiënt in de kosten, maar het komt de taakroulatie niet ten goede.  Er is weinig variatie binnen de functie, terwijl dat wel belangrijk is. Zet behendigheid voorop, zoals Agile werken, ofwel wendbaar werken als organisatie. Mensen willen (door)groeien en verder ontwikkelen, dus zorg ervoor dat gestandaardiseerde functies dat dan ook ondersteunen.

Onmogelijke werkdruk
Het pushen van de KPI’s is niet meer van deze tijd. Net als de gestandaardiseerde rollen en werkomgevingen waarin in alles gemonitord wordt. Herkenbaar? Het is dus belangrijk om als IT-manager te focussen op de behoeften van medewerkers in plaats van het pushen op de KPI’s. Daar komt bij dat het belangrijk is oog te hebben voor het welzijn van je medewerkers. Elke medewerker is anders en heeft andere behoeften, zo verzet de ene medewerker bergen werk om zes uur ’s ochtends, terwijl de ander tussen tien en twaalf ’s avonds net zoveel werk verricht als een hele dag op kantoor. Iemand is veel productiever als zijn werk- en privéleven in balans is. En het werk dat opgeleverd wordt is ten slotte belangrijker dan de aanwezigheid van negen tot vijf. Als je als werkgever meebeweegt in die behoeften van de medewerker, zul je zien dat het een positief effect heeft op een efficiënt werkproces.

Geen plezier
We zijn er als mens niet voor gemaakt om acht uur aan één stuk door te werken. We zijn ten slotte geen robots. Dus als je een team effectief wilt laten draaien, moet er ook aandacht zijn voor het mentale welzijn van de groep. Daarom is het belangrijk dat er tijdens en na werktijd ruimte is voor sociale activiteiten. Dit zorgt ervoor dat medewerkers zich mentaal op kunnen laden en weer energie krijgen. Jan Bakker, directeur van YoungOrange, zegt het volgende over veranderingen durven doorvoeren in de werkcultuur:

“Bij YoungOrange heb ik ervaren hoe mijn rol de laatste jaren veranderd is. Ik ben nu veel meer bezig met de medewerker als persoon dan met de technische kant van mijn werk. De technische kant is wel belangrijk, maar als een medewerker niet op zijn plek zit heb je daar niks aan. Je moet dus continu in de gaten houden of ze genoeg uitdaging hebben. Het is echter wel belangrijk om eens te kijken naar hoe je een sterk team bouwt, denk daarbij aan de lange termijn. Je kunt snel gaten opvullen, maar als dit een doorlopend proces is, dan gaat het effectief werken van je team hard achteruit. En een effectief team begint bij de manager.”

Tijd dus om de rol als manager en het bijbehorende recruitment-proces eens goed onder de loep te nemen. Wat is daarbij van belang?

Als medewerkers ineens vertrekken en je gaten in je bezetting hebt, is het belangrijk dat je niet te snel keuzes maakt. Neem de tijd om de juiste collega te vinden. Wanneer je uit paniek snel iemand aanneemt, is de kans veel groter dat hij op korte termijn je team weer verlaat omdat het toch geen match was. Wees daarom proactief en niet reactief.

Ok, check. Maar hoe dan?

Op basis van een CV en één kennismakingsgesprek kun je moeilijk beoordelen of iemand in jouw team past. En andersom geldt hetzelfde: een kandidaat kan met weinig informatie niet beoordelen of hij bij jouw bedrijf past. Het is daarom belangrijk dat er een sterk HR-team is en dat het recruitment-proces goed ingericht wordt. Goede recruiters maken bijvoorbeeld gebruik van testen. Heb je nog geen testen? YoungOrange biedt een aantal goede persoonlijkheids en IT technische testen aan die je kunt gebruiken.

Werk aan je bedrijf
Soms ben je zo druk met het je dagelijkse werkzaamheden dat je vergeet dat er ook andere zaken zijn om je bedrijf te laten groeien. Jan: “Een dag per week reflecteer ik op mijn eigen werkzaamheden, hoe we er als bedrijf voor staan en hoe het team er voor staat. Als bedrijf wil je natuurlijk voorop lopen ten opzichte van andere IT-detacheringsbureaus. Tegelijkertijd zorg ik goed voor mijn team. Ik bekijk bijvoorbeeld de wekelijkse happiness score, plan teamuitjes en luister altijd naar wat er bij mijn medewerkers speelt. Daar zit mijn hart voor de mens.”

Bij YoungOrange helpen we bedrijven als ze personele uitdagingen hebben binnen hun IT afdeling. De gouden tip: werk dus ook áán je bedrijf en niet alleen ín je bedrijf.

We blijven erbij: niet iedereen dezelfde prioriteiten. Maar een ding is zeker, jij als organisatie moet je focussen op datgene wat op de werkvloer speelt en belangrijk is.

Benieuwd naar welke drijfveren je werknemers hebben en hoe jij daar als organisatie gebruik van kunt maken? Je leest het volgende maand.

2 x per maand onze beschikbaarheidslijst ontvangen? 

Your subscription could not be saved. Please try again.
Your subscription has been successful.