Skip to main content

Boost jouw wervingssucces in 2024: succes zit in de details!

Geschreven op: 21 maart 2024

Auteur

Jan
Directeur / Eigenaar

We hebben het er al eens over gehad: als jij als manager meer aandacht kan besteden aan het onderling samenwerken van je team, de persoonlijke erkenning van iedere  werknemer én je kunt je flexibel opstellen in het algemeen dan zorgt dat voor het aantrekken of behouden van (nieuw) IT-talent. En een methode zoals de Active Employee Directory biedt professionals de tools om precies op die facetten te focussen. Blog gemist? Klik dan hier om het nog eens te bekijken.

Mooie salarispakketten zijn niet meer voldoende!

Mooie salarispakketten en standaard secundaire arbeidsvoorwaarden zijn tegenwoordig niet meer voldoende om toptalent binnen te halen. Het wervingsproces is namelijk geen eenzijdig proces meer, want het vereist een diepgaand inzicht in alle behoeften en aspiraties van werkzoekenden. Jij als organisatie moet begrijpen wat werkzoekenden drijft: wat willen ze bereiken en wat verwachten ze van jou? 

Hieronder onze drie belangrijkste bevindingen, aangevuld met tips, die de positie van jouw bedrijf op de markt direct kan versterken en waarmee je de aandacht van die toptalenten kunt trekken. 

  1. Geloofwaardige cultuur en opvallende identiteit

De reputatie van je bedrijf als werkgever zijnde is je visitekaartje voor toptalent. Waardevolle waarden en normen, opvallende werkcultuur en de algehele medewerkerservaring zoals het effectieve onboarding-proces, een bevorderlijke werkomgeving met aandacht voor leiderschap, ontwikkelingsmogelijkheden en teambuilding. Diversiteit en inclusiviteit, erkenning van prestaties en een gezonde werk-privébalans dragen bij aan een positieve algehele werkomgeving en medewerkerstevredenheid. Het regelmatig evalueren van deze aspecten stelt organisaties in staat gerichte verbeteringen door te voeren voor een optimale werknemersbeleving. moeten in het oog springen.  

In onze vorige blog hebben we het belang van een moderne en opvallende bedrijfscultuur al uitgebreid besproken. Blog gemist? Klik hier.   

Niet alleen jij als bedrijf moet kunnen laten zien en weten waar je voor staat, dit geldt ook voor jouw werknemers. Zonder duidelijke visie en vereenvoudigd missie statement kan niemand – ook jouw huidige werknemers niet – zich identificeren met het bedrijf of met elkaar. Jezelf voor kunnen stellen in één minuut is een creatieve manier om op te vallen en de juiste kandidaten aan te trekken. 

2. Referral is jouw beste tool

De allerbeste recruiters en ambassadeurs werken al voor je: je huidige medewerkers.  Medewerkers kunnen via via nieuw potentieel talent aandragen. Juist die aanbevolen kandidaten zijn eerder geneigd een aanbod te accepteren. Doorverwijzingsprogramma’s zijn dus zeer waardevol voor het werven van toptalent, vooral als je bedrijf al een geloofwaardige werkcultuur en opvallende identiteit heeft. Zorg er dan ook voor dat medewerkers gestimuleerd worden om voor jouw bedrijf op zoek te gaan naar toptalent, door een actief rekruteringsprogramma te promoten op de werkvloer. 

3. Oneindige ambities en perspectieven 

Bied zekerheid en doorgroeimogelijkheden. Wil je de interesse wekken van toptalent dan leg je de focus op de toekomst. Kun je geen doorgroeimogelijkheden of interne cursussen aanbieden (denk aan mentorprogramma’s, trainingen en financiering voor externe cursussen), dan verlies je een waardevolle kans om professionals binnen te halen en te binden. Heb je de interesse gewekt? Focus dan op zelfstandigheid en vrijheid op de werkvloer, waarbij werknemers gemotiveerd raken om te innoveren en aangemoedigd worden gecalculeerde risico’s te nemen. Deze moderne ondernemerscultuur is waar alle organisaties eigenlijk naar moeten streven 

Je wervingsproces – vacatures, sollicitaties en communicatie – geeft potentieel toptalent direct een eerste indruk van jouw organisatie, en tevens een kijkje achter de schermen: verloopt dit wervingsproces efficiënt, snel en transparant? Onderschat ook vooral de impact van een goede communicatie niet, het zal de reputatie van je bedrijf positief beïnvloeden. 

Werk aan de winkel?

Denk je nu misschien: ‘Ok, werk aan de winkel dus!’ maar weet je niet precies waar je het beste kan beginnen? Neem dan contact met ons op! We helpen je graag een stuk op weg, plan hier een gesprek in.

Ben jij klaar om jouw organisatie te onderscheiden op de arbeidsmarkt?

YoungOrange biedt jou nu de kans om deel te nemen aan onze spannende recruitment pilot! 

Your subscription could not be saved. Please try again.
Your subscription has been successful.

Wil jij op de hoogte blijven van onze beschikbare IT-professionals? Wij delen onze beschikbaarheidslijst 2 x per maand. 

Your subscription could not be saved. Please try again.
Your subscription has been successful.