Zó vind je goede IT’ers en verbind je ze aan je organisatie
Weet jij hoe je goede IT’ers vindt én verbindt aan je organisatie? Simpel: door de behoefte van het IT-talent af te pellen. En die behoeften gaan verder dan hippe extraatjes aanbieden als een gezellig dartbord, kekke pooltafel of uitgebreide kantoorlunch. Natuurlijk, dat zijn prima initiatieven, maar uiteindelijk gaan ze het verschil niet maken in het als een magneet aan blijven trekken van je IT-talent.
Coronaperiode als kans
De coronaperiode heeft het werkgever- en werknemerschap bovendien flink op scherp gezet: toen we plots massaal thuis gingen werken, werden de verschillen tussen de verschillende IT-bedrijven een stuk kleiner. Juist toen werd het belangrijk om de cultuur die je bedrijf zo uniek maakt te benadrukken. Alleen dan ben je in staat om je IT’ers niet alleen te binden (met een marktconform salaris en goede aanvullende arbeidsvoorwaarden), maar ook te boeien. Zodat ze bij je bedrijf willen horen. Omdat ze je DNA voelen. En omdat ze écht onderscheid zien tussen jouw IT-bedrijf en een ander.
Begrijp de generatie in jouw bedrijf
Het is precies de manier waarop wij met onze IT’ers omgaan. We zijn zuinig op onze mensen. Om dat goed te kunnen doen moet je écht luisteren. En kijken naar met welke generatie je te maken hebt. De huidige generatie die de arbeidsmarkt op komt kijkt anders naar werk dan bijvoorbeeld de millennials. Logisch ook, ze hebben met andere uitdagingen te maken dan hun voorgangers. Denk aan het woningtekort, de onrust in de wereld, het veranderende klimaat, de stijgende energieprijzen et cetera. Het maakt dat jongeren anders naar de wereld kijken. Wanneer je het als werkgever goed wilt doen dan verdiep je je in hun belevingswereld en speel je daar flexibel op in.
Ga voor échte verbinding
Stippel een carrière-pad uit, samen met je mensen en handel daar ook naar. Luister naar je mensen. Maar dan écht. Heb ook oog voor de kanteling die vaak na een jaar of anderhalf optreedt: het is zo’n klassiek twijfelpunt in iemands loopbaan. Blijft hij of zij of gaat men toch nog even verder kijken? Wanneer je dat gevoel als betrokken werkgever in beeld hebt en op tijd het juiste perspectief biedt dan houd je je mensen binnen. Niet door een pooltafel. Niet door een overdreven sapbar die anno nu helemaal hot is. Maar doordat je écht de verbinding aangaat. Doordat je een stip op de horizon biedt. Doordat je, juist in deze moeilijke tijden, bijvoorbeeld een budgetcoach beschikbaar stelt als dat nodig is. Of vraagt naar iemands thuissituatie. Doordat je de trends in de markt volgt, rust en bestendigheid uitstraalt als werkgever, bereid bent om te investeren in budget en een zakelijk-vriendschappelijk coachende rol aanbiedt. Dát werkt als een magneet. Zó kijken wij vanuit YoungOrange naar de arbeidsmarkt en naar de mensen daarin. Even koffie drinken om ervaringen uit te wisselen? Graag!