Goedkoop is duurkoop: óók in detachering van IT talent

4 september 2022

Ben je op zoek naar IT talent? Idealiter een ervaren, talentvolle, communicatief vaardige én betrouwbare IT professional? En dat voor het laagst mogelijke uurtarief? Laten we je dan maar direct uit de droom helpen: die bestaan niet. In ieder geval niet in onze database. Bij YoungOrange gaan we voor kwaliteit en betrouwbaarheid. In dit artikel ontdek je waarom en hoe we dat doen.

Grillige markt

De markt waarin wij opereren is enorm competitief en grillig. Als je het laatste nieuws hebt gevolgd is het geen geheim dat er overal arbeidskrachten tekort zijn. Maar is het dan acceptabel om te concurreren achter de ruggen van talentvolle consultants om? En dat onderhandelen over elke cent achter de komma de norm is geworden? Wij doen daar liever niet aan mee.

Werving en selectie of detachering?

Het verschil tussen werving en selectie en detachering is niet altijd duidelijk voor organisaties. Bij werving en selectiebureaus worden kandidaten geplaatst tegen een hoge prijs. Terwijl we bij YoungOrange op basis van detachering werken en graag langdurige duurzame relaties aangaan met zowel de consultant als de opdrachtgever. Wij nemen consultants in dienst, in tegenstelling tot recruitmentbureaus die vaak alleen een (duur) tussenstation zijn. Ons selectieproces is selectief en streng. Wij nemen niet iedereen aan. Er moet echt een 100% match zijn met ons concept.

Kwaliteit of kwantiteit?

Het komt bij werving en selectie soms voor dat de kwaliteit en betrouwbaarheid van kandidaten onder de maat is. Mensen komen niet opdagen of melden zich vaak ziek. De juiste kennis is soms niet in huis. Als er dan een mismatch heeft plaatsgevonden ben je als opdrachtgever veel geld kwijt. Denk aan een selectiefee, kosten voor de on- en offboarding en meer!

Ga je toch voor de goedkoopste kracht? Dan loop je het gevaar dat de kwaliteit van het werk onder de maat is. IT personeel werkt op basis van tickets en daar kunnen echt veel dingen fout gaan. Dit kan ten koste gaan van de klanttevredenheid (bijvoorbeeld je NPS score) en uiteindelijk je business. Als je dit doorvertaalt kun je de gewenste continuïteit niet leveren.

Onze toegevoegde waarde

Wij pakken het anders aan. Wij geloven in samen innoveren en groeien. Daarom zijn we constant in contact met onze consultants en opdrachtgevers. Ook houden we nauwlettend trends en ontwikkelingen in de gaten zodat we kunnen anticiperen. Zien we dat een bepaalde training of skillset belangrijk is? Dan passen we het opleidingsprogramma daar direct op aan. Naast harde skills trainen we ons personeel ook op softskills. Denk aan communicatie-, klanttevredenheid- en assertiviteitstrainingen.

YoungOrange aanvoerder Jan Bakker legt uit:

“De toegevoegde waarde voor onze klanten is dat we altijd het juiste niveau inkopen tegen de juiste prijs. We zitten ontzettend dicht op de markt en dicht op de ontwikkeling in de branche. We bieden gecertificeerde mensen aan tegen de juiste prijs. Daar betaal je dan wellicht nét iets meer voor dan een ander bureau. Maar uiteindelijk vertaalt dit zich zeker terug.”

Innovatie en opleiding

Eén van de kernwaarden van YoungOrange is innovatie. We verwachten van onze consultants dan ook dat zij innovatie aanjagen, ook omdat we in ons werkveld dicht tegen de trends van Microsoft aanzitten. Na negen maanden neem je je kennis en werkervaring mee naar een volgende opdrachtgever. Dit is voor nieuwe opdrachtgevers  heel waardevol.

Natuurlijk hebben ook wij te maken met verloop. Is daar een oplossing voor? Voorkomen is onmogelijk. Maar wij beperken het verloop door constant perspectief te bieden. We leggen in evaluaties uit waar consultants over een aantal jaar kunnen staan en welke routes er te volgen zijn. En na deze periode vliegen de consultants dan ook uit, met een schat aan ervaring en kennis.

Wil je meer tips en tricks van YoungOrange? Volg ons dan op LinkedIn!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

© YoungOrange. Alle rechten voorbehouden.